W dziedzinie dostępności, a także dziedzinie psychologii, pedagogiki istnieje takie pojęcie, jak neuroróżnorodność. Dla ułatwienia rozpiszę to słowo w celu łatwiejszego czytania: Neuro-ró-żno-ro-dność/ neuro-różno-rodność.

Wiemy, gdzie takie pojęcie się pojawia, wiemy jak czytać, ale co to znaczy?

„Neuroróżnorodność to zjawisko coraz wyraźniej obecne w życiu społecznym. Jego istotę stanowi zróżnicowanie ludzkiej populacji pod względem przebiegu rozwoju i działania mózgu oraz związanych z tym sposobów doświadczania świata i funkcjonowania w szkole, na uczelni, w pracy czy związkach interpersonalnych. Źródłami tej różnorodności są zarówno zmienność genetyczna, jak i czynniki środowiskowe.”

Powyższa definicja pochodzi z nowej książki pt.

, wydaną przez Oficynę Wydawniczą Impuls w 2024 roku.

Do osób neuroróżnorodnych można zaliczyć m.in. osoby ze spektrum autyzmu, ADHD, dysleksją.

Warto zapoznać się z książką w celu większego zrozumienia tych osób oraz poszerzenia wiedzy w celu niesienia im pomocy.