Małgorzata Dzierżek:
Jaka jest rola Trenera Pracy?
Ewa Wojdyr:
Trener pracy to osoba, która powinna mieć wiedzę z zakresu i specyfiki rożnego rodzaju niepełnosprawności, posiadać znajomość i orientację na rynku pracy, posiadać wiedzę z zakresu ustawy dotyczącej zatrudniania osób z niepełnosprawnością na zamkniętym i otwartym rynku pracy, oraz kodeksu pracy. To osoba współpracująca z pracodawcami w zakresie szkoleń zatrudniania, wprowadzania oraz bieżącego kontaktu z pracownikiem. Zatem to osoba o szerokich zdolnościach interpersonalnych.
Trener pracy wspiera osoby z niepełnosprawnościami w poszukiwaniu pracy od momentu przygotowania CV poprzez wspieranie i czynny udział w poszukiwaniu ofert, przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej, uczestniczenie w niej, potem wprowadzenie do pracy i stały monitoring w miejscu pracy. Ogromną rolę odgrywa też przygotowanie miejsca pracy – chodzi o szkolenie zespołu, w którym będzie pracowała osoba z niepełnosprawnością.
Małgorzata Dzierżek:
Łatwiej znaleźć pracę samemu czy pomoc Trenera Pracy jest niezbędna?
Ewa Wojdyr:
Osoby z niepełnosprawnością często wchodzą na rynek pracy albo po dłuższej przerwie albo po niepowodzeniach zawodowych. Trener pracy zazwyczaj dobrze zna osobę podejmującą zatrudnienie, jej słabe i mocne strony, możliwości i ograniczenia, jak i plany zawodowe oraz marzenia. Ponadto posiada orientacje i doświadczenie na rynku pracy. Potrafi dokonać właściwej analizy zarówno ofert pracy, jak i możliwości kandydata. Trener pracy jest osobą, która łączy pracownika z pracodawcą zarówno w sposób bezpośredni, czyli kontaktując się z pracodawcą w celu znalezienia oferty pracy, jak i również poprzez wszelkie działania zmierzające do zatrudnienia osoby z orzeczeniem. W przypadku osób Głuchych szczególnie niezbędny jest Trener pracy znający język migowy i specyfikę pracy z osobami Głuchymi. Bardzo często pomoc trenera pracy w znalezieniu i utrzymaniu zatrudnienia jest wręcz niezbędna. Tylko niewielki procent osób Głuchych samodzielnie znajduje pracę. Głównym powodem jest problem w komunikacji z osobami słyszącymi, słaba znajomość języka polskiego oraz potrzeba wyjaśnienia specyfiki zatrudnienia poprzez język migowy. Trener pracy motywuje do szukania pracy. Szukanie pracy to też praca.
Małgorzata Dzierżek:
Na jakie stanowiska najchętniej zatrudniają się osoby z wadą słuchu? Jest to praca biurowa czy fizyczna?
Ewa Wojdyr:
Osoby głuche podejmują pracę na różnych stanowiskach, bardzo często jest to praca fizyczna.
Pracodawcy niezbyt chętnie przyjmują osoby głuche na stanowiska biurowe z powodu trudności w komunikacji i słabej znajomości języka polskiego.
Tu jest ogromna rola trenera pracy, który wyjaśnia specyfikę niepełnosprawności, pokazuje dobre strony zatrudnienia osoby głuchej, jej kulturę i funkcjonowanie, jak również oferuje pełne wsparcie przy wprowadzeniu do pracy i utrzymaniu w zatrudnieniu.
Ponadto wypracowuje wspólne rozwiązania w celu poprawy komunikacji dla płynnej współpracy i osiągnięcia samodzielnej pracy w przyszłości.
Jest to proces, nie dzieje się to ani szybko ani od razu.
Jednakże rynek pracy otwiera się. Pracodawcy zauważają, że osoby głuche są bardzo dokładne, spostrzegawcze i potrafią wykonywać pracę biurową jak osoby zdrowe. Ponadto osoby głuche mają coraz wyższe kwalifikacje zawodowe co też jest bardzo pożądane na rynku pracy.
Małgorzata Dzierżek:
Z jaką motywacją przychodzi im szukanie pracy?
Ewa Wojdyr:
Bywa różnie. Osoby głuche przychodzą do trenera pracy zazwyczaj bardzo zmotywowane do poszukiwania pracy. Często też oczekują, że otrzymają już gotowe oferty i podejmą pracę od zaraz.
Nie zawsze się to udaje. Często trzeba włożyć dużo pracy i zaangażowania, aby znaleźć satysfakcjonujące zatrudnienie. Tu znowu rola trenera pracy, który musi wspierać i motywować do poszukiwań. Zachęcać do samodoskonalenia, odbywania kursów czy szkoleń mogących pomoc w zatrudnieniu, jak własnym samorozwoju.
Małgorzata Dzierżek:
Jak szybko się zniechęcają, gdy nikt nie odpowiada na ich CV?
Ewa Wojdyr:
W przypadku braku odpowiedzi na wysłane oferty bardzo szybko się zniechęcają, są drażliwe, tracą pewność siebie i czują się lekceważone. W takiej sytuacji często trener pracy kontaktuje się z pracodawcą, do którego była wysłana aplikacja i pyta o możliwość zatrudnienia.
Małgorzata Dzierżek:
Gdy znajdują już zatrudnienie, to jak długo utrzymują to zatrudnienie?
Ewa Wojdyr:
W przypadku osób pracujących na stanowiskach pracownika fizycznego bardzo często występuje wysoka rotacja pracowników, zwłaszcza przy braku pomocy w komunikacji oraz rozwiązywaniu bieżących problemów, bardzo często rzucają pracę i szukają kolejnej. Osoby Głuche muszą wiedzieć, że mają prawo upominać się o kontakt z trenerem pracy czy tłumaczem języka migowego.
Pracodawca musi respektować i szanować taką potrzebę pracownika, tylko wtedy jest szansa na obopólną satysfakcję z pracy i zatrudnienia.
W przypadku pracowników biurowych obserwujemy dłuższy staż w pracy, chęć rozwoju i większą motywację do pracy.
Bardzo ważnym aspektem jest atmosfera w miejscu pracy, jak również to, czy osoba Głucha pracuje sama czy w większej grupie osób Głuchych. Obserwujemy, że osoby głuche pracujące w zespołach lepiej integrują się z osobami słyszącymi, nie czują się wyobcowane i osamotnione w miejscu pracy.